فصلنامه علمی نسیم کوثر

وابسته به بنیاد فرهنگی خدماتی امام حسن عسکری(ع)

فصلنامه علمی نسیم کوثر

وابسته به بنیاد فرهنگی خدماتی امام حسن عسکری(ع)

فصلنامه علمی نسیم کوثر
عنوان: فصلنامه علمی نسیم کوثر
مدیر مسئول و سردبیر: سید محمد حسینی دره صوفی
ویراستار: سید محمد نقوی
گرافیست: سید محمود محسنی
صاحب امتیاز: بنیاد فرهنگی خدماتی امام حسن عسکری
دفتر مرکزی: ایران، قم
تماس با مدیر مسئول و سردبیر: ۰۹۳۵۳۹۶۹۷۷۶

اهمیت و ضرورت تحقیق و پژوهش در رشد و توسعه جوامع کنونی بر همگان آشکار و انکار ناپذیر است. پژوهش و تحقیق خمیرمایه و عامل اصلی گسترش دانش و فناوری بحساب می­آید که در دنیای امروز با گسترش فراگیر و توسعه­ همه جانبه­ آن، عاملی اساسی و مهمی در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع محسوب می‌شود. فناوری‌ها و دانش‌های کنونی زاییده پژوهش‌های نظری و عملی بشر است که در این میان نهادها و نظام‌های مربوط به امر آموزش و پژوهش نقشی مهم و عظیمی در این موضوع ایفا می‌کنند.
نشریه علمی نسیم کوثر دارای سه بخش: مقالات اصلی، نقد مقاله و نقد و معرفی کتاب در زمینه رشته های علوم اسلامی و انسانی است که مخاطبان آن، استادان دانشگاه، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران مؤسسات تحقیقاتی و عموم علافه مندان می ­باشند.
آخرین نظرات

سید عباس حیدری

کارشناسی ارشد. رشته فقه و حقوق قضایی؛ جامعه المصطفی
 khuddamalhuggah313@gmail.com]]

چکیده مقاله
مساله غناء یکی از چالش برانگیزترین مسائل و موضوعات شرعی و فقهی است که بین لغویین خصوصاً فقهای عظام – به خاطر ابتلاء و مجالس متعدد در جامعه اسلامی و ایجاد سرور و طراوت به آن – مورد اختلاف و تضارب آراء قرار گرفته است.  در این مقاله سعی شده است تا حدودی نظریات دو تن از فقهای بزرگ شیعه (شیخ انصاری و حضرت امام خمینی ) به صورت گذار و کلّی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.  محتوای تعریف این دو فقیه عظیم الشان از غناء تقریباً شبیه همدیگر است. اما از جهت اصطلاحات لفظی بطور جزئی با هم اختلاف نظرات دارند.نکته ای که وجود دارد این است که مرحوم امام در ادله مرحوم شیخ انصاری در اخبار مفسّره خدشه وارد کرده و آن را مردود می داند.  شیخ هم غناء را از لهوی بودن و متناسب با مجالس لهوی و الحان اهل فسق حرام می داند. اختلاف دیگری که قابل توجه است در مستثنیات غناء است که از جمله در بحث روایات جواز فضیلت قرائت قرآن که شیخ انصاری روایات این باب را حمل بر صوت حسن کرده است و حضرت امام می گوید اینها توسط دلیل خاص از تحت حکم کلّی حرمت غناء خارج شده است. 
واژه گان کلیدی: غناء، حرمت، لهو، مجالس لهوی،  صوت مطرب

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۳/۲۹
سردبیر: سید محمد حسینی دره صوفی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی