فصلنامه علمی نسیم کوثر

وابسته به بنیاد فرهنگی خدماتی امام حسن عسکری(ع)

فصلنامه علمی نسیم کوثر

وابسته به بنیاد فرهنگی خدماتی امام حسن عسکری(ع)

فصلنامه علمی نسیم کوثر
عنوان: فصلنامه علمی نسیم کوثر
مدیر مسئول و سردبیر: سید محمد حسینی دره صوفی
ویراستار: سید محمد نقوی
گرافیست: سید محمود محسنی
صاحب امتیاز: بنیاد فرهنگی خدماتی امام حسن عسکری
دفتر مرکزی: ایران، قم
تماس با مدیر مسئول و سردبیر: ۰۹۳۵۳۹۶۹۷۷۶

اهمیت و ضرورت تحقیق و پژوهش در رشد و توسعه جوامع کنونی بر همگان آشکار و انکار ناپذیر است. پژوهش و تحقیق خمیرمایه و عامل اصلی گسترش دانش و فناوری بحساب می­آید که در دنیای امروز با گسترش فراگیر و توسعه­ همه جانبه­ آن، عاملی اساسی و مهمی در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع محسوب می‌شود. فناوری‌ها و دانش‌های کنونی زاییده پژوهش‌های نظری و عملی بشر است که در این میان نهادها و نظام‌های مربوط به امر آموزش و پژوهش نقشی مهم و عظیمی در این موضوع ایفا می‌کنند.
نشریه علمی نسیم کوثر دارای سه بخش: مقالات اصلی، نقد مقاله و نقد و معرفی کتاب در زمینه رشته های علوم اسلامی و انسانی است که مخاطبان آن، استادان دانشگاه، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران مؤسسات تحقیقاتی و عموم علافه مندان می ­باشند.
آخرین نظرات
سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۰۲:۵۷ ب.ظ

اندیشه مهدویت در تصوف با تأکید بر سلسله نوربخشیه

فرمان علی سعیدی 

دانش آموخته مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، جامعه المصطفی، شگر، پاکستان۔farmanshigari@gmail.com 

مظاهر الحسنین نوری

 دانش آموخته مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، جامعه المصطفی، شگر، پاکستان.


چکیده:

اندیشه مهدویت یکی از موضوعات اتفاق نظر و مهم در میان مسلمانان بوده است. ابهاماتی درباره اندیشه مهدویت در نوربخشیه وجود دارد و برخی ادعای مهدویت از طرف سید محمد نور بخش را به ایشان نسبت داده است. اندیشه مهدودیت در نوربخشیه چیست؟ و نورخشیان چه تفسیری از مهدویت دارند؟ و آیا سید محمد نوربخش چنین ادعای را داشته است؟بر اساس تحقیقات انجام گرفته، اندیشه مهدویت در نزد نوربخشیان همانند اندیشه مهدویت نزد شیعیان است و ادعای مهدویت از طرف سید محمد نوربخش درست نیست. بررسی نظریه و اندیشه مهدویت نزد نوربخشیه و رد ادعای مهدویت از جانب سید محمد نور بخش را این مقاله بر عهده دارد. در این تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی استفاده نموده است. به باور ما، اندیشه مهدویت در طریقه نوربخشیه، نوعی عرفانی است ولی در نتیجه اختلاف بارزی با شیعیان اثنا عشریه ندارند و اما برخی افراد بدلیل عدم اطلاعات کافی به منابع نوربخشیه از یک طرف و دسترسی آن‌ها به منابعی که بعضاً بر علیه این سلسله نوشته شده است، دچار اشتباهات شده است. 
واژگان کلیدی:

مهدویت، تصوف، نوربخشیه، بلتستان؛ سید محمد نوربخش

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۳/۲۹
سردبیر: سید محمد حسینی دره صوفی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی