بررسی دیدگاههای فقهای امامیه در باب ظهار در نکاح موقت
سید احمد پورفاطمی
طلبه درس خارج حوزه علمیه قم، موسسه فقهی اصولی کریم اهل بیت علیه السلام.
چکیده
این تحقیق به بررسی وقوع ظهار در نکاح موقت به عنوان یکی از مسائل مورد اختلاف بین فقهاء امامیه میپردازد. در این زمینه، به طور کلی سه دیدگاه اصلی از سوی فقهای امامیه مطرح شده است: نخست، برخی از فقها بر این باورند که ظهار تنها در جایی قابل تصور است که طلاق وجود داشته باشد، بنابراین با توجه به عدم وجود طلاق در نکاح موقت، ظهار نیز در آن مطرح نیست. دوم، نظر مشهور و اکثریت فقهای امامیه این است که ظهار در نکاح موقت مانند نکاح دائم وجود دارد. سوم، گروهی اندک از فقها در این مساله به توقف قائل شدهاند. این تحقیق با روش «توصیفی تحلیلی» انجام شده است.
یکی از اهداف این پژوهش، آشنایی بیشتر با احکام نکاح موقت است که یکی از مباحث مهم در فقه امامیه به شمار میرود و همچنین از جمله موضوعاتی است که بین امامیه و اهل عامه درباره صحت آن اختلاف نظر وجود دارد. در این نوشته، ابتدا به بررسی مفاهیم کاربردی که در اصل بحث تأثیرگذارند پرداخته شده و تلاش شده تا دیدگاههای فقها در سه بخش ارائه شود. از یافتههای مهم این پژوهش، میتوان به اشاره به تنوع دیدگاههای موجود در بین فقها درباره این مساله کرد.
کلید واژه:
ظهار؛ نکاح موقت؛ طلاق

